Cât de departe e România de Occident când vine vorba de plăți fără cash

de: Răzvan Băltărețu
30 07. 2018
Plata cu telefonul va fi următorul pas în înlocuirea cashului cu soluții digitale.

Comerțul online a devenit familiar pentru cetățeni, chiar și în România. Diferențele apar însă când vine vorba de plată și de cum se raportează utilizatorii la cash.

În România, clienții care cumpără online, dar preferă să plătească cu numerar sau card la livrare este de 46%. Totodată, suntem alături de belgienii și francezii când vine vorba de achiziții online. În vârf sunt locuitorii din Marea Britanie și Statele Unite ale Americii, în comparație cu consumatori din Europa și Australia.

Spre exemplu, peste trei sferturi din populația Marii Britanii (77%) cumpără online cel puțin o dată pe lună. Asta înseamnă cu 10% mai mult decât media europeană de 67%. Vestea mai bună e că, la nivel european, procentul celor care folosesc telefonul pentru internet banking a crescut în ultimul an de la 48% la 61%.

În magazine, europenii fac 92% dintre plăți cu numerar, cu card de debit sau cu cel de credit, însă devin mai atenți la opțiunile de plată online. În cazul cumpărăturilor online, consumatorii au din ce în ce mai multe modalități de plată, care le oferă experiențe diferite. Astfel, 42% din europeni aleg să își plătească cumpărăturile imediat, prin cadrul de debit sau credit, 32% aleg PayPal, 11% preferă să plătească la livrare și 11% aleg soluții locale de plată.

Deciziile sunt motivate fie de comoditate, de securitate, fie de compatibilitatea dispozitivelor folosite la achiziție sau de prezența unor comisioane.

Studiul acesta arată însă că alternative de la companii Amazon, Google și Apple n-au așa mare tracțiune la achiziții. În Europa, 25%, 31% și, respectiv, 32% declară că nu îi vor folosi niciodată pentru plata de bunuri și servicii, în magazine sau online. Vestea este chiar mai proastă pentru Facebook: jumătate dintre europeni (52%) declară că nu ar folosi niciodată această platformă pentru plăți. Sigur, cele trei soluții, sau chiar patru, dacă includem Facebook, nu sunt atât de răspândite în Europa. Din lipsă de popularitate vine și lipsa de utilizatori.

Studiul a fost realizat la nivel internațional, de compania Ipsos la comanda ING, în următoarele țări: Austria, Belgia, Republica Cehă, Franța, Germania, Italia, Luxemburg, Olanda, Polonia, România, Spania, Turcia, Regatul Unit, Australia și Statele Unite ale Americii. Sondajul s-a desfășurat între 26 martie și 6 aprilie 2018.